EET pomohlo v růstu asi 5000 podniků, zbytek šanci zatím nevyužil

Tři čtvrtě roku si restaurace, hospody a bistra zvykají na zákon o elektronické evidenci tržeb. Nové pokladny si muselo pořídit zhruba dvacet tisíc gastronomických zařízení, přičemž chytrou pokladnou se vybavila necelá polovina z nich. Podniky, které tak učinily a naučily se využívat její funkce, rostou podle dostupných dat mnohem rychleji než zbytek trhu. Podle Igora Třeslína, CEO společnosti Storyous, je to nenápadný, ale zásadní krok kupředu, který povede k profesionalizaci české gastronomie.  

Storyous s koncem letní sezony vyhodnotil celorepubliková data z trhu. Průzkumná sonda potvrdila celou řadu domněnek. Naprostá většina podnikatelů přijala EET za nutné zlo a je spokojena s levnými pokladními řešeními bez rozšířené funkcionality. Oproti tomu zhruba 5000 zařízení - tedy jedna šestina ze všech - začalo chytré pokladny využívat jako nedílnou součást správy svého podniku. Tito podnikatelé přiznávají, že i kdyby bylo EET zrušeno, chytré pokladny si nechají. Podle Třeslína je to již dostatek na to, aby Česko začalo pomalu směřovat ke gastronomii postavené na provozních datech. A s tím začala růst její celková kvalita.

„Chytré gastronomické pokladny zde byly samozřejmě i před EET. Nový zákon je však přiblížil řádově vyššímu množství podniků,“ uvádí Třeslín. „Špičková řešení zlevnila a zvýšila se i informovanost o funkcích chytrých pokladen. Pokud někdo dnes zakládá nový gastronomický koncept, chytrý pokladní systém již považuje zpravidla za standard. A zdaleka to neplatí jen o luxusnějších nebo větších podnicích. Význam vlastních dat naopak začínají chápat i malí a rodinní provozovatelé. Ve výsledku na tom vydělají především návštěvníci restaurací, protože kvalita služeb se díky tomu zvyšuje.“

Co chytré gastronomické systémy umí? Především monitorovat všechna ekonomická a provozní data podniku a vyhodnocovat je. Majitel tedy zná v reálném čase denní tržby, obsazenost podniku nebo oblibu připraveného menu. Z pokladny, která je spíše chytrým terminálem, však může stále častěji ovládat nebo monitorovat také další funkce - třeba stav skladových zásob nebo objednávky rozvozu jídla domů či do kanceláře.

„Všichni provozní těch nejúspěšnějších podniků vám potvrdí, že bez znalosti každodenních výsledků vašeho podnikání se úspěšná restaurace nebo bistro vybudovat nedají. Data mají zároveň zásadní vliv na růst kvality v gastronomii. Provozní, který je vyhodnocuje, výrazněji reaguje na spokojenost a nespokojenost svých zákazníků,“ vysvětluje Třeslín. „A přestože se může zdát zmiňovaných 5000 podniků málo, je to už dostatek na to, aby musela reagovat jejich konkurence.“

Že podniky, které chytré pokladny využívají, rostou rychleji, ukazují ostatně i data Storyous - jeho gastronomické systémy jsou určeny především pro podnikatele, kteří vlastní provozní data umějí využívat anebo se to chtějí naučit. Celkový meziroční růst tržeb u svých klientů totiž Storyous odhaduje na 16%, zatímco celorepublikovým průměrem je podle ČSÚ 8,2 %.