Chceme firmám ukázat lepší způsob získávání kapitálu. Budoucnost je v tokenizaci.

Česká firma XIXOIO již brzy představí zcela nový nástroj, který zásadně změní možnosti v získávání firemního kapitálu. Klíčem je unikátní řešení založené na technologii blockchain. Více prozradí Richard Watzke, ředitel společnosti XIXOIO.

Richarde, jak jste se vlastně dostal k tomuto segmentu?

Podle mého názoru je to logický vývoj související s mnoha pády, které jsem byl nucen v podnikání ustát. Taková zkušenost přináší jistý nadhled, díky kterému víte, že každá překážka má jen omezenou dobu trvání. Současně s tím objevíte, že postupné zdolávání překážek je jistou cestou k cíli. Pokud si projdete kontinuální sadou průšvihů, tak se zkrátka obrníte. A to je vcelku rozumný postoj, se kterým se v podnikání můžete dostat tam, kam potřebujete. V určitý moment také zjistíte, že za vše, co nastane, si opravdu můžete sám.

Jak jsem zjistil, to faktické poměření úspěšnosti podnikání přichází až s penězi, tedy s trhem. Ovšem trhem zde rozumím převážně lidi, kteří peníze drží. Oni určí, zdali to, co činíte, dává smysl, zdali si to zamilují a budou používat, či nikoliv. A proto mě to postupně dovedlo až k financím. Při práci s penězi totiž zjistíte, že pro některé lidi je pomocí i to, že jim nepomůžete. A to je krok, který je mnohdy úplně tím nejtěžším.

Jste momentálně jediná firma na světě, která vyvíjí nástroj, který umožní firmám získávat kapitál pomocí technologie blockchain. Co to osobně pro vás znamená?

XIXOIO určitě není jediná firma na světě, která podobný nástroj vyvíjí. Možná budeme první, kteří jej představí světu, to se teprve uvidí. Je to však jasný trend, který sledují jak banky, finančníci, fintech společnosti, tak investoři i klienti. Je to jednoduché jako facka. Mnoho z nás od rána do večera nespustí oči z mobilu, tabletu nebo computeru. Pokud jsme staří (za pár let mi bude 50), tak to vnímáme jinak než ti mladí. Uvedu příklad: když řekne má matka jdu do banky, tak vím zcela jasně, že sedne na autobus, ten ji doveze v Teplicích na náměstí a tam si nakráčí do kamenné pobočky, kde jí obslouží člověk. Když totéž řekne někdo mladší, zpravidla u toho zvedá mobil. Je to tady a je to teď. A proto jsme nuceni na tuto změnu chování reagovat. Demografie je zcela jasná. Za 7 let bude většina lidí z generace mileniálů v produktivním věku. Donutíme tyto lidi chodit na pobočky, vyplňovat v bankách sady papírových formulářů a přepočítávat kurzovní rozdíly? Už dnes je jasné, že takový člověk si otevře bankovní účet přes mobil raději u zahraničního fintechu, karta mu přijde poštou do tří dnů a související služby jsou jen otázkou času. Proto nástroj, kde firmy využijí TOKENIZACE, je nadmíru potřebný.

Můžete přiblížit, co tedy znamená tokenizace v praxi?

Firma díky našemu řešení vydá tzv. token, a ten slouží jako peníze. Lidé si jej nahrají do mobilu. Budou jich miliardy. Mobil vždy přesně a mnohem lépe než člověk pozná, čím je výhodnější v daný moment platit. A to je celé kouzlo. Je to jednoduché, komfortní a levné.

Pro mě osobně to znamená především zodpovědnost. Máme v týmu inženýry z celého světa, mnoho z nich má více než jednu vysokou školu a všichni zkušenost z fintechu. Přesto mám přirozený respekt k tomu, čím jsem nyní pověřen. Je to zejména z toho důvodu, že naše řešení je kooperativní. Drtivá většina lidí, kteří se snaží vytvořit funkční bankovní řešení na blockchainu, jde cestou invazivní, a proto tvrdí: banky vy vymřete, my na blockchainu přežijeme. Podle mě je to blbost. Bankéři umí velmi dobře pracovat s riziky, proto jsou podstatnou součástí celého procesu. Proto role XIXOIO, konkrétně nástroje pro tokenizaci firem (získávání kapitálu prostřednictvím technologie blockchain), spočívá v propojení klasického bankovního světa s novým světem blockchainu. Jsme takovým mostem mezi těmito světy.

Kdybyste tady měl mého desetiletého syna, tak jak byste mu celý proces této “tokenizace” vysvětlil?

Úplně jednoduše. Milý chlapče, máš rád nanuka? Tak firma, co ty nanuky vyrábí, teď vydává token. Když si ho koupíš, získáš v nanukárně podíl. Ten může růst nebo klesat. Pokud klesá, získáš za token nanuků méně. Pokud však roste, získáš jich více. Sám můžeš posoudit, jestli nanukárna je tak dobrá, že podle tebe o ní bude stále větší zájem. Token je lepší než peníze. Token jsou chytré peníze. Token je krytý skutečnou hodnotou firmy. I pro nanukárnu je dobré, když si její token koupíš. Pokud si token koupíš, může nanukárna investovat do rozvoje. Třeba postaví novou výrobnu nanuků, anebo investuje do nových příchutí.

Zkusme se na to podívat z pohledu majitele firmy. Co například přinese emise vlastního tokenu majiteli stavebnin?

Skutečná hodnota firmy je ve službě, v procesu, která je s ní spojena. Podstatnou součástí procesu jsou zákazníci. A pokud si zákazníci koupí jeho token, jehož hodnota roste, protože to kopíruje poptávku po jeho produktech a službách, je naprosto zřejmé, že majitel stavebnin to, co dělá, dělá dobře. Může růst a sloužit více lidem než doposud. A to díky kapitálu, který tokenizací získává.

Když si koupím třeba nějakou nemovitost jako investici, tak kromě toho, že nabývá časem na hodnotě, a že z ní mám příjem z nájmu, dá se v ní také bydlet. Co můžu dělat s takovým “tokenem”?

Nemovitost je investice, která se dá velmi dobře tokenizovat – právě proto, že tokeny drží více lidí. Díky tomu si drahý dům určený k pronájmu může dovolit koupit skupina lidí, a zároveň jsou přesně známy parametry, na základě kterých se automaticky vyplácí podíly. Parametry vyplácení jsou uvedeny na blockchainu.

Dobře, tak chápu ten přínos pro ty samotné firmy. Jak ale na tom může vydělat samotný investor, který si tokeny koupí?

Může vydělat i prodělat. Pokud je firma dobrá, jsou za ní dobří manažeři a činí správná rozhodnutí, firma roste, a s ní i hodnota tokenů. To není nic nového, podobně to funguje s akciemi. Ovšem tokenizace má jednu drobnou, ovšem zato zcela zásadní odlišnost. S tokeny může obchodovat kdokoliv, a to bez prostředníka. Díky sociálním sítím, transparentní komunikaci a přístupu k informacím je možné vyhodnotit, zdali firma má nebo nemá dostatečně kredibilní rating. Pokud má a historicky roste, vyplatí se její token koupit. Navíc nyní, na úplném začátku, kdy tokenizační nástroje teprve vznikají, budou tokenizovat hlavně zajímavé progresivní firmy. Tím důvodem je zcela jednoduchý fakt. Pokud někdo vlastní tokenizační nástroj, který splňuje všechny zákonem dané regulace, vybere si pro tokenizaci nejprve toho nejlepšího z nejlepších. Proto na tom podle mého názoru ze začátku ekonomicky vyroste mnoho investorů.  

Všechno to na mě působí strašně futuristicky, to si opravdu myslíte, že je teď ten nejlepší čas spouštět takový projekt?

Nejen, že si to myslíme, víme to. Stačí chytnout do ruky mobil a spustit jakékoliv bankovnictví nebo nějakou jeho alternativu. Stačí si zadat do Google slovo blockchain a k němu přidat slovo banky, bankovnictví, finance, fintech atd. Zjistíte, že se to řeší mnoho let, a proto jsme nyní na peaku. Rok 2020 chápeme jako spouštěcí. V roce 2020 již bude několik tokenizačních nástrojů ve stavu, kdy začnou na blockchain uvádět reálné assety firem. Za pár let bude firma bez tokenu stejně zajímavá, jako automobil dojíždějící na rezervu. Ještě chvilku pojedou, ale pokud tokenizaci podcení, zůstanou stát někde u cesty.

Zní to velice zajímavě. Kde se čtenáři mohou o tokenizaci dozvědět více?

Za pár týdnů se v České republice odehraje zásadní událost. Vůbec poprvé se na mezinárodním poli setkají na společném fóru zástupci bankovních a finančních institucí s předními světovými kapacitami krypto komunity. 29. a 30. listopadu se v Praze uskuteční XIXOIO First Crypto Banking Conference in the World. A hlavním tématem bude právě tokenizace. Jak funguje a jak může zásadně ovlivnit úspěšnost a rozvoj podniků a společností. Pokud nechcete, aby vám utekla tato jedinečná příležitost mezi prsty, měli byste se rozhodně konference zúčastnit.  

Když teď odbočíme od podnikání, tak co vy konkrétně děláte, když si chcete odpočinout od byznysu?

To je milá otázka, děkuji za ni. Vede mě k sebereflexi. Momentálně 100 % času věnuji byznysu. Je to podobné jako viset na strmé skále pod vrcholem Mount Everestu a říci si, teď se budu věnovat něčemu jinému. Zkrátka je to životní příležitost, díky které může náš tým lidí z XIXOIO posloužit mnoha lidem. Můžeme jim zjednodušit podnikání tím, že jim ulehčíme od starostí s penězi, aby se mohli soustředit jen a jen na to, co umí nejlépe. Třeba vyrábět boty, dodávat energie nebo hrát fotbal. Tokenizovat totiž může opravdu kdokoliv, třeba fotbalový klub. Máme již mnoho poptávek po tokenizaci, mezi kterými jsou pivovary, továrny, různí výrobci atd.

Ale abych alespoň částečně odpověděl… v těch střípcích volného času se mi podařilo napsat knížku, tedy abych byl přesný, je to spíš taková příručka, ve které (snad jednoduše) popisuji tokenizaci tak, aby to měl příležitost pochopit úplně každý. Příručka se jmenuje: IPCO - How to get and properly use funding from investors in Blockchain. V češtině to znamená: Jak získat a správně využít kapitál od investorů v blockchainu. Knížka vyjde v listopadu, krátce před Vánoci, v anglickém a českém jazyce.

www.xixoio.com