Nouzový stav pomohl růstu datových schránek. Využívá ji už přes milion Čechů

Koronavirová pandemie mění mnohé a jedním ze sektorů, který už během první vlny zaznamenal 160 % nárůst, byl počet zřízení datových schránek fyzických osob. A není se čemu divit – omezení otevírací doby úřadů přimělo lidi ke komunikaci s veřejnou správou on-line. Jen za květen prošlo datovými schránkami 9 miliónů zpráv.

Rostoucí počet nakažených a omezování kontaktů vede k výraznému přesunu komunikace do on-line prostředí, a to i s úřady a jinými vládními institucemi. Pomocí datové schránky lze vyřídit většinu žádostí, kvůli kterým by lidé museli osobně na úřad. Založení a provoz datové schránky je zdarma a zřízení netrvá déle než pár minut. S vlastníky datových schránek mají navíc úřady povinnost komunikovat výhradně elektronicky.

Založení on-line, přihlášení přes aplikaci

Datovou schránku je možné založit na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT – tedy na poště nebo obecním úřadě. Postačí vyplnit žádost, kterou pracovník pošty na místě zpracuje, a do několika minut obdržíte přístupové údaje. 

Vlastník elektronické občanky nebo jiné elektronické identity tak může učinit i on-line v Portálu občana bez předchozí návštěvy Czech POINTu. Složité přístupové údaje si není třeba pamatovat. Přes aplikaci Mobilní klíč se do datovky přihlásí pomocí otisku prstu, rozpoznání obličeje, PINu nebo obrázkového PINu. 

Nahradí doporučený dopis

Komunikace s veřejnými institucemi je zdarma a v podstatě nahrazuje doporučený dopis. Jejím dodáním se zpráva považuje za doručenou, a tak není potřeba docházet na úřad nebo poštu. Doručené i odeslané zprávy zůstávají ve schránce po dobu 90 dnů. 

Kromě komunikace s úřady se lze spojit i s právnickými osobami, jako jsou například dodavatelé. Tato služba je výhodná zejména v situacích, kdy potřebujete odeslat smlouvy nebo faktury, u kterých je nezbytné potvrzení o doručení i garance včasného dodání. Přestože je tato služba soukromoprávní komunikace zpoplatněna, jde stále o nižší sazbu než při odeslání v listinné podobě přes klasickou poštu.

Další výhody

Pomocí datové schránky je možné podat daňové přiznání i požádat o výpisy z veřejných i neveřejných rejstříků. Jedná se třeba o výpis z živnostenského rejstříku, insolvenčního rejstříku nebo rejstříku trestů. Datová schránka vás informuje i o končící platnosti cestového pasu, občanského průkazu nebo STK a umožní přihlášení do Portálu občana. Ten zastupuje některé služby veřejné správy, jako je například přehled bodového hodnocení řidiče nebo platnost řidičského průkazu i technické prohlídky vozidla. 

Datová schránka a Portál občana vám usnadní život, ať už jste fyzická osoba nebo podnikáte. Služby eGovernmentu jsou v České republice stále více využívané a neustále dochází k jejich rozšiřování a dalšímu rozvoji. „Stále zaznamenáváme růst počtu uživatelů datových schránek a také zájem o služby eGovernmentu na Portálu občana, proto se snažíme průběžně rozšiřovat nabídku, abychom lidem v komunikaci s úřady mohli nabízet maximální pohodlí,“ říká Ing. Roman Vrba, ředitel odboru eGovernmentu ministerstva vnitra.