Města nakupují stále více ekologických vozů hromadné dopravy

Po českých městech jezdí stále ještě mnoho dieselových autobusů, ale to se postupně mění. Do hromadné dopravy totiž stále razantněji pronikají bezemisní či nízkoemisní vozy. Trendu pomáhají také evropské dotace, díky kterým probíhá v posledních letech v tuzemských dopravních podnicích jedna z největších obnov vozového parku v historii. Evropská unie prostřednictvím Integrovaného operačního programu (IROP) podpořila tyto projekty již částkou téměř 6 miliard korun.

V elektromobilitě českých MHD vyniká například Hradec Králové, kde podíl vozů na elektřinu činí již 50 % celé flotily. V Hradci Králové a Pardubicích mají navíc i dlouhou tradici trolejbusové dopravy, která sahá až do padesátých let minulého století. Nově trend využití alternativních pohonů posiluje ale také v Olomouci, Českých Budějovicích, Jihlavě, Ostravě, Brně, ale i v Praze či dalších městech. Velmi důležité jsou tyto kroky na území tzv. uhelných regionů, Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje, které mohou nyní žádat finanční prostředky z EU v rámci aktuálního projektu „Nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony."

V Brně zase jezdí polovina všech autobusů na zemní plyn, v Ostravě je to více než třetina a místní hromadná doprava využívá také elektrobusy. Praha nezůstává pozadu a její městská doprava se v blízké době rozšíří několik desítek bateriových trolejbusů a elektrobusů. V minulých dnech zástupci hlavního města představili také plán elektrifikované linky na trase z Nádraží Veleslavín - Letiště Václava Havla. Na této lince se plánuje využití parciálních trolejbusů, které mohou jet část trasy bez trolejového vedení jen na baterky. Zajímavostí je, že trolejbusová doprava v Praze měla tradici už od počátku minulého století a skončila až na začátku sedmdesátých let.

 „V České republice probíhá za přispění evropských dotací v posledních letech jedna z největších obnov vozového parku dopravních podniků. Dopravci získávají až 85 % spolufinancování na trolejbusy, tramvaje, bateriové a palivočlánkové elektrobusy nebo plynové autobusy s motory na CNG a LNG. Celkem bylo pořízeno již 700 nízkoemisních či bezemisních vozů a další jsou na cestě,“ říká Helena Miškovičová, ředitelka Sekce administrace programů IROP Centra pro regionální rozvoj ČR.

Celé dopravní odvětví podle Bretta Mossmana z poradenské společnosti Accenture celosvětově hledá zdroje energie, které jsou bezpečné, čisté, cenově dostupné, snadno skladovatelné a přepravitelné a vyžadují minimum dodatečných investic. Do vývoje vlastních elektrobusů masivně investuje mnoho subjektů a automobilek.